حسابداری تلفیقی چیست ؟
در این مقاله ما به بررسی موضوع حسابداری تلفیقی چیست ؟ پرداخته ایم.در ایندر طی دو دهه اخیر یکی از اقدامات مهم و بحث برانگیزی که برخی از شرکت های بزرگ انجام می دهند، خرید شرکت های کوچک تر به منطور افزایش و گسترش دامنه فعالیت خود است. گسترش گروه های جدید و به وجود آمدن سرمایه گذاری های متعدد، سبب شده که بحث جدیدی با عنوان صورت حساب های مالی تلفیقی یا حسابداری تلفیقی وارد کار شود. در واقع هدف این شرکت ها افزایش سود افزوده از طریق تلفیق و ترکیب سازمان های تجاری با یک دیگر است. در حیطه و مبحث حسابداری نیز گردآوری کردن صورت حساب های مالی گروهی از طریق شرکت های زیر گروه و در قالب صورت حساب های مالی تلفیقی انجام می شود. برای تعریف دقیق تر حسابداری تلفیقی می توان گفت: به فرایند ترکیب کردن نتایج مالی چندین شرکت به نتایج ترکیبی شرکت مادر، حسابداری تلفیقی گفته می شود. این روش زمانی استفاده می شود که یک شرکت مادر بیشتر از 50 درصد یک سهام دیگر از شرکتی دیگر را خریداری کرده باشد. در واقع هدف کلی از این کار این است که اطلاعات مالی یک گروه، به عنوان یک واحد اقتصادی واحد و کامل ارائه شود. در این مقاله همراه ما باشید تا با مزایای حسابداری تلفیقی، اهمیت و ویژگی های آن به طور کامل آشنا شوید.
کاربرد کامپیوتر ارائه دهنده انواع نرم افزارهای حسابداری
مزایای حسابداری تلفیقی چیست ؟
کلیه شرکت هایی که به منظور افزایش سود افزوده خود با شرکت های تابعه و زیر مجموعه همکاری دارند، باید بر اساس استانداردهای حسابداری صورت حساب های مالی تلفیقی را ارائه کنند. در واقع ارائه صورت های مالی با استفاده از صورت حساب تلفیقی مزایایی به همراه دارد، که به شرح زیر است:
- حدف هزینه های ثابت و فعالیت های اضافی که در شرکت ها وجود دارد.
- امکان هماهنگی بین بخش های مختلف تولید و سایر بخش های زیر مجموعه و مرتبط با یک دیگر
- کاهش هزینه های مالی و افزایش بهره وری در شرکت
- کسب امتیازهای قانونی و امتیازهای مالیاتی برای شرکت
- افزایش سرعت دستیابی به منابع اطلاعاتی
- امکان مدیریت بهتر شرکت
برای خرید نرم افزار مالی حسابداری از شرکت کاربرد کامپیوتر کلیک کنید
اهمیت حسابداری تلفیقی
با پیشرفت و افزایش روند رشد شرکت های بزرگ و کوچک، بسیاری از شرکت هایی که سرمایه گذاری های قدرتمندی دارند به منظور افزایش سود افزوده خود با سایر شرکت های کوچک نیز همکاری می کنند. در بسیاری از موارد این شرکت های بزرگ برای جدا سازی کامل روند مالی ترجیح می دهند مقداری از سهام آن شرکت را به طور کامل خریداری کنند. با این وجود به منظور تسهیل روند حسابرسی و تنظیم خدمات مالی مختلف، لازم است که صورت حساب ها به صورت تلفیقی تکمیل و ارائه شود. علاوه بر این، افرادی که از صورت حساب های مالی شرکت مادر استفاده می کنند، برای اخد تصمیمات اقتصادی، لازم است که به اطلاعات وضعیت مالی شرکت، و جریان های نقدی گروه های زیر مجموعه دسترسی داشته باشند.
در واقع این افراد به واسطه سرمایه گذاری کردن در شرکت های مادر و شرکت های زیر مجموعه آن ها منافع مورد نظرشان را به دست می آورند. به طور کلی می توان گفت صورت حساب های مالی تلفیقی اطلاعات مالی مربوط به گروه را به صورت یک شخصیت اقتصادی جداگانه، و بدون توجه کردن به حد و مرزهای شخصیت های حقیقی و حقوقی ارائه می نماید. با تعاریف ذکر شده به طور کلی می توان گفت اهمیت حسابداری تلفیقی؛ جمع آوری کردن اطلاعات مالی از وضعیت کلی شرکت، عملکرد مالی شرکت مادر، و شرکت های تابعه آن است. به گونه ای که اعضای سازمان بتوانند در مواقع ضروری تصمیمات مهم در این زمینه را اخد نمایند.
قوانین حسابداری تلفیقی
حسابداری تلفیقی به منظور تسهیل فرآیندهای ادغام و ادغام شرکتها، از قوانین خاصی پیروی میکند. در زیر به برخی از مقررات فرآیند ادغام در حسابداری تلفیقی اشاره میشود:
تهیه صورتهای مالی همزمان: در حسابداری تلفیقی، صورتهای مالی شرکت اصلی و شرکتهای تابعه باید در یک تاریخ مشخص تهیه و ارائه شوند. در صورتی که شرکت فرعی نتواند صورتهای مالی خود را در زمان مشخص ارائه کند، شرکت اصلی موظف است تعدیلات مربوطه را برای تطابق با تاریخ مورد نظر انجام دهد، و اختلاف زمانی بیش از شش ماه مجاز نیست.
افشای سهام اقلیت: هرگونه سهام اقلیت (سهامی که متعلق به شرکت مادر نیست) باید به طور جداگانه افشا و حساب شوند، تا شفافیت در مالکیت و کنترل حاکم شود.
حسابداری یکپارچه: همه معاملات مشابه و رویدادهای مشابه باید با استفاده از یک مجموعه از رویههای حسابداری با هم حساب شوند، تا اطلاعات مالی دقیق و قابل مقایسه فراهم شود.
کنترل بیش از ۵۰% سهام: شرکت اصلی باید بیش از ۵۰% سهام را در اختیار داشته باشد. اگر شرکت اصلی زیر ۵۰ درصد سهام را کنترل کند، سطح اهمیت آن مورد توجه قرار میگیرد و ممکن است وابستگی و کنترل بر اساس معیارهای دیگری مورد بررسی قرار گیرد.
حذف معاملات و موجودیهای درون گروهی: معاملات و موجودیهای درون گروهی باید به طور کامل حذف شوند، تا انعکاس دقیقی از فعالیتها و عملکرد واقعی شرکتها در صورتهای مالی حاصل شود.
با رعایت این مقررات و استفاده از رویکرد حسابداری تلفیقی، فرآیند ادغام شرکتها به صورت دقیقتر و شفافتر انجام میشود و اطلاعات مالی کاملی در اختیار سرمایهگذاران و علاقهمندان قرار میگیرد.
حسابداری تلفیقی چه ویژگی ها و وظایفی دارد؟
همان طور که در پاراگراف اول ذکر شد، برخی از شرکت های بزرگ یا به اصطلاح مادر با شرکت های ذی نفع و تابعه همکاری مشترک آغاز می کنند. اما نکته حائز اهمیت این است که صورت های مالی شرکت مادر به تنهایی نمی تواند وضعیت کلی شرکت و عملکرد مالی و جریان های نقدینگی آن را به صورت دقیق نشان دهد. در واقع به همین دلیل سرمایه گذاران و استفاده کنندگان باید این صورت های مالی را تنظیم کرده و آماده کنند. از مهم ترین ویژگی های حسابداری تلفیقی می توان به الزام تنظیم کردن ان توسط شرکت های مادر اشاره کرد. در واقع طبق استاندارد حسابداری شماره 18 همه شرکت های تجاری که بیش از 90 درصد سهام آن ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در مالکیت یک شرکت دیگر است، باید صورت های مالی تلفیقی را به همراه صورت مالی خود شرکت تنظیم نمایند. در ایران با توجه به الزامات قانونی، صورت های مالی جداگانه واحد تجاری اصلی نیز تهیه شود.
این کار به منظور جلوگیری از گمراه شدن سرمایه گذاران و استفاده کنندگان شرکت ها انجام می شود. درواقع منظور از این فرایند این است که شرکت مادر به عنوان شخصیت یگانه شناخته شود. همچنین نشان دهد که تاکیدی بر درصد مالکیت ندارد. یکی از ویژگی های دیگر حسابداری تلفیقی این است که حتی کلیه واحدهای اصلی تجاری که به صورت مجزا و جداگانه صورت های مالی تهیه کرده اند؛ ملزم به رعایت قوانین استاندارد 18 حسابداری نیز هستند. در واقع منظور از واحد تجاری اصلی واحدی است که دارای یک یا چندین واحد فرعی باشد. همچنین آن دسته از واحدهای تجاری اصلی که به صورت مجزا فعالیت می کنند، باید برای تنظیم صورت های مالی رضایت سایر سهام داران اقلیت را هم جلب کنند.
یکی از نکات حائز اهمیت در مورد تنظیم صورت های مالی این است که سهم قابل انتصاب به سایر اقلیت های خالص از دارایی های واحد فرعی تجاری باید متناسب با سهم آنان تنظیم و تهیه شود. در واقع این سهم از مبلغ دارایی واحدهای تجاری فرعی بیش از تحصیل به عنوان سهم حاصل از تغییرات در حق صاحبان سرمایه از تاریخ تحصیل واحد تجاری محاسبه می شود. یکی از روش های دیگری که در قانون 18 استاندارد حسابداری تنظیم و تصویب شده، روش منصفانه است. در واقع با این روش می توان سهم اقلیت را با توجه به ارزش منصفانه دارایی قابل شناسایی پس از کسر شدن ارزش منصفانه بدهی های قابل شناسایی محاسبه و تنظیم شود.
خرید نرم افزار مالی بازرگانی از کاربرد کامپیوتر